Poliisin valtakunnallinen liikennetiedotus on täysin retuperällä


Poliisin liikennetiedotus Juhannusliikenteen osalta kertoi totuuden siitä, kuinka heikolla
pohjalla jo vuosia on poliisin valtakunnallinen liikennetiedotus ollut, jonka päöosassa
ovat olleet viime vuosina vain ”kaaharit ja automaattinen liikenteen valvonta”. Olemme
siis eläneet jo vuosia aikakautta, jossa Helsingin poliisilaitos yrittää ajoitellen toteuttaa
poliisin valtakunnallista liikennetiedotusta epäonnistuen siinä lähes täydellisesti lähes
joka ikinen kerta tiedotuksen keskittyessä pääasiallisesti vain siihen, mitkä
kamerapisteet metsästävät kaahareita tien päällä, kuin se olisi esimerkiksi
Juhannusliikenteen turvallisuuden tärkein asia.
Liikkuvan poliisin aikakaudella esimerkiksi Juhannuksen liikenteessä kymmenet partiot
oli sijoitettu päivittäin pääosin maamme pääteille turvaamaan Juhannuksen liikennettä ja
myös partioiden puhelinnumerot olivat median tiedossa niin, että reaaliaikainen
Juhannuksen liikenteen tilannekuva oli koko ajan selvillä tietenkin erityisesti LP:n
omassa päivystyksessä ja samalla myös median kautta tiellä ajavien ihmisten
autoradioissa, jota kuunneltiin herkeämättä jo ennen Juhannuksen matkan aloitusta.
Myös YLE:n omat liikennetoimittajat olivat tien päällä tiedottamassa yhteistyössä
Liikkuvan poliisin kanssa Juhannuksen liikenteestä. Nyt pakkoverolla kustannettu Yle on
kuitenkin jo vuosia sitten lakkauttanut oikeiden liikennetoimittajien tehtävät. Muistatte
varmaan kaikki Esko Riihelän ja Jomni Yönapin äänet radiosta suoraan tien päältä jopa
kymmenien vuosien ajalta. Kyseisten herrojen äänet herättivät jokaisen autoilijan
kuuntelemaan tarkkana sitä sanomaa, jolla suomalaista liikenneturvallisuutta
parannettiin hyvällä yhteistyöllä.
Nyt kokonaisvaltainen ja reaaliaikainen poliisin ja myös muiden poliisin
yhteistyökumppaneiden liikenneturvallisuustiedotus on täysin retuperällä ja muistutan
teitä kaikkia emeritus Poliisiylijohtajan Mikko Paateron vakuutuksista Liikkuvan poliisin
lakkauttamisen yhteydessä siitä, että Liikkuvan poliisin lakkauttaminen ei vaikuta poliisin
liikenteen valvonnan määrään eikä laatuun millään tavalla. Poliisin liikenteen valvonnan
ohella poliisin liikenneturvallisuus tiedotus on erittäin vahva osa poliisin kokonaisvaltaista
liikenneturvallisuustyötä, joka ollaan käytännössä romutettu nykyisen poliisin toimesta.

Suomalainen poliittiseen päätöksentekoon liittyy eräs vakava ongelma ja se ongelma on
myöntää virheet, joita tehdään esim. väärän tilannekuvan perusteella, joka on voitu
saada muilta viranomaisilta. Mikko Paateron aisaparina Liikkuvan poliisin lakkauttamisen

yhteydessä toiminut emeritus sisäministeri Päivi Räsänen ei ole kyennyt julkisesti
myöntämään tekemäänsä virhettä esitellessään LP:n lakkauttamisen virheelliset
perusteet Kataisen hallitukselle, sillä hän on vakuuttanut myös minulle henkilökohtaisesti
tehneensä oikean ratkaisun.
Pidän henkilökohtaisesti myös erittäin vastuuttomana sitä, että YLE:n ohella valtion ja
samalla veronmaksajien rahoilla toimivat Traficon ja Väylävirasto ovat käytännössä
vetäytyneet kokonaan valtakunnallisesta liikenneturvallisuustiedotuksesta. Esimerkiksi
Traficomin liikenneturvallisuustiedottajan tehtävät lakkautettiin joitakin vuosia sitten
kokonaan. Haluan kysyä onko YLE:n, Traficomin Väyläviraston vetäytymiseen
valtakunnallisesta liikenneturvallisuustiedotuksesta ollut Eduskunnan suostumus?
Maamme liikenneturvallisuuden kehitys kahlaa erittäin pahoin asetettujen tavoitteiden
perässä ja samalla voimme todeta sekä poliisin, että myös muiden
liikenneturvallisuustoimijoiden näkymättömyyden liikenneturvallisuustiedottamisessa.
Ainoan tyydyttävän arvosanan liikenneturvallisuustiedottamisesta ansaistee
Liikenneturva, joka ei ole kuitenkaan viranomainen eikä voi tiedottaa viranomaisen
äänellä.

Jyrki Haapala
Puheenjohtaja

Jätä kommentti