Talvi- ja pimeänajan nopeusrajoitusten asettamisperusteet kaipaavat päivitystä.

Nykyinen talvi- ja pimeänajan nopeusrajoitusjärjestelmä otettiin maassamme käyttöön vaiheittain vuosien 1987 – 2004 välisenä aikana. Vuoden 2019 alemmat talvi- ja pimeänajan nopeusrajoitukset asetetaan edelleen voimaan Tiehallinnon (nykyisen Väyläviraston) 16.12.2009 antaman ohjeen mukaisesti. Ohjetta ei ole edelleenkään päivitetty. Talvi- ja pimeänajan nopeusrajoitusten vaikutus liikenneturvallisuuden parantumiseen talviajalla on ollut kiistaton, mutta järjestelmää tulisi ehdottomasti päivittää autojen turvallista … Lue lisää

Automaattikameroiden sijoitteluun tarvitaan yhteinen ohjeistus

Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys on erittäin huolestunut siitä, että maamme liikenneturvallisuuden parissa toimivilta viranomaisilta, kaupungeilta ja kunnilta puuttuu yhteinen ohjeistus siitä, millä perusteilla valitaan automaattisen nopeusvalvonnan kameran valvontapaikka maantiellä tai taajamassa. Tämän hetkisen tilanteen mukaan kriteerit valvontapisteille Suomessa ovat niin väljät, että kameroita voi sijoittaa melkein mihin tahansa. Yhdistyksemme esittää, että ohjeistuksessa tulisi määritellä mm. se, … Lue lisää

Aloite verikokeesta lääkeaineiden vaikutuksen selvittämisestä kuolonkolarien yhteydessä

Liikenneonnettomuuksien tutkinnassa alkoholin mittaaminen hengitysilmasta tai kehon nesteistä on vakiintunut olennaiseksi menetelmäksi. Alkoholitapauksien prosenttiosuus on pysynyt melko tasaisena, mutta huumeiden osuus on selvässä kasvussa etenkin kaupungeissa niiden käytön lisääntyessä. Toinen selkeä muutos on ajokykyyn vaikuttavien lääkkeiden esiintyminen yhä useammin onnettomuuksien ja poikkeavan ajotavan yhteydessä. Kaikki huumeet, joita usein hankitaan verkon ja katukaupan kautta eivät näy … Lue lisää