Jäsenkirje 2020

Arvoisa LPPY:n jäsenistö! Yhdistyksen kevät ja kesä Koronan kurituksessa Vuoden 2020 toimintaa on varjostanut vahvasti Korona epidemia, jonka seurauksena siirsimme yhdistyksen vuosikokouksen keväältä 2020 syksyyn 2020. Vuosikokous pidettiin lopulta 4.8.2020 SKAL:n tiloissa. Korona on tietenkin vaikuttanut jonkin verran myös hallituksen kokouksiin, mutta kaikesta huolimatta hallitus on pystynyt kokoontumaan aikataululla, mikä on varmistanut yhdistyksen asioiden asianmukaisen … Lue lisää

Halpaa vai hyvää ajo-opetusta?

1.7.2018 voimaan tullutajokorttiuudistus johti pakollisten ajo-opetuskertojen määrän merkittävään vähenemiseen ja simulaattoriopetuksen merkittävään lisääntymiseen. Uudistuksen seurauksena erityisesti henkilöauton ajokokeeseen saapuu päivittäin merkittävä määrä kuljettajia, joiden ainoana tavoitteena on läpäistä ajokoe mahdollisimman vähillä ajokerroilla ja vähillä kustannuksilla. Kuljettajan kyky ja taito ajaa autoa liikenteessä turvallisesti on usein niin heikko, että kuljettajan ajaminen liikenteessä vaarantaa jopa tutkinnon vastaanottajan … Lue lisää

Puheenjohtajan kannanotto Yläsatakunta -lehteen liikennevalvonnan tilasta maassamme

Nuorten vakavien liikenneonnettomuuksien taustalla on ammattitaitoisen liikennevalvonnan merkittävä vähentyminen erityisesti keskustaajamien ulkopuolelta ja ajokorttiuudistuksen täydellinen epäonnistuminen. Koko kesän ajan sanomalehtien palstoja ovat täyttäneet uutiset nuorten kuljettajien järjettömistä ylinopeuksista ja vakaviin loukkaantumisiin ja ihmishenkien menettämiseen johtaneista onnettomuuksista. Viimeinen vakava kolmen nuoren ihmisen hengen vienyt onnettomuus Nokialla pysäytti jälleen kerran koko yhteiskunnan pohtimaan sitä, mitä tapahtuu suomalaisessa … Lue lisää

Uudessa tieliikennelaissa oleva liikennevirhemaksu on esimerkki huonosta ja rikosoikeudellisten kriminalisointiperiaatteiden vastaisesta lainsäädännöstä.

Tiedotusvälineille Uusi Tieliikennelaki mahdollistaa sen, että osa yli 20 km/h ylinopeuksista jää kokonaan rankaisematta, koska uuden liikennevirhemaksun soveltamisala päättyy 20 km/h ylinopeuteen ja jo 21 km/h ylinopeudesta tulisi rangaistussäännöksenä käyttää RL 23 luvun 1 §:ään kirjattua liikenneturvallisuuden vaarantamista. Lain tulkinnan mukaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei voida kuitenkaan rangaista silloin, jos tienkäyttäjän menettely on ollut omiaan aiheuttamaan … Lue lisää

Avoin kirje ministeri Harakalle maamme liikenneturvallisuustilanteesta

Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys 29.1.2020 Liikenne- ja Viestintäministeri Timo Harakka Arvoisa Ministeri Haluamme tuoda ministerin tiedoksi seuraavia asioita, joilla on erityinen merkitys maamme liikenneturvallisuuteen ja sen kehittymiseen nykyistä parempaa suuntaan. Ammattitaitoisen liikennevalvonnan palauttaminen tiestölle Haluamme tuoda teille arvoisa ministeri vakavan huolemme poliisin ammattitaitoisen liikennevalvonnan merkittävästä vähentymisestä maamme tieliikenteessä. Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen poliisin liikennevalvonta on vähentynyt … Lue lisää

LPPY:n ehdotukset tieliikennelakiin tarvittavista muutoksista

Lausunto Hallituksen esitykseen uuden tieliikennelain muuttamisesta (korjauspaketti) LVM005:00/2019 Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys toteaa, ettei sillä ole huomautettavaa lausuntopyynnön liitteenä oleviin lain korjauspaketteihin. Yhdistys katsoo kuitenkin seuraavien uuteen Tieliikennelakiin kirjattujen lakipykälien vaativan ehdottomasti uudelleen arviointi ennen lain lopullista hyväksymistä. Tieliikennelaki 10.8.2018/729 2 luku Tieliikenteen periaatteet 4§ Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys toteaa kyseisen ennakointivelvollisuuden olevan erittäin ongelmallinen … Lue lisää

UUSI TIELIIKENNELAKI VAATISI EHDOTTOMASTI MUUTOKSIA ENNEN SEN VOIMAAN TULOA

Tasavallan Presidentti vahvisti 10.8.2019 uuden tieliikennelain määräten sen voimaantuloajankohdaksi 1.6.2020. Eduskunta hyväksyi 9.4.2020 uuteen lakiin ison joukon muutoksia, mutta jätti käsittelemättä suuren osan hallituksen esityksen HE 17/2020 sisältämistä muutosesityksistä. Lisäksi eduskunnan käsittelyssä on mm. uusi ajoneuvolaki, jonka on suunniteltu tulevan voimaan 30.9.2020. Kiinnitimme jo kaksi vuotta sitten uuden tieliikennelain eduskuntakäsittelyn yhteydessä huomiota siihen, että uuden … Lue lisää

Traficomin selvitettävä erityisluvalla ajokortin saaneiden liikennekäytös

Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys on saanut viestejä eri poliisilaitoksista siitä, että erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden liikennekäyttäytyminen on noussut poliisien keskuudessa vahvaan keskusteluun. Tämä on seurausta kyseisten kuljettajien korostuneesta esiintymisestä huomattavien ylinopeuksien ajajina ja myös rattijuoppoina. Viimeinen Kurikan Jalasjärven onnettomuus oli mielestämme … Lue lisää

Automaattivalvontakameroiden sijoittamiseen tarvitaan ohjeistus

Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys on lähettänyt alla olevan esityksen Väylävirastolle ja Liikenne- ja viestintäministeriöön. Yhdistyksemme vaatimuksena on, että viranomaiset, kunnat ja kaupungit saavat yhtenäisen ohjeen siitä, millä perusteilla automaattinen kameravalvonta sijoitetaan tiestölle. Ohjeessa tulee olla myös selkeät säännöt kamarapaikkojen sijoittelusta, kameratolppien väristä ja valvottavan nopeusrajoituksen ilmoittamisesta ennen valvontapistettä. ESITYS: Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys on erittäin huolestunut siitä, … Lue lisää