Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys on huolissaan keltaisten sulkuviivojen katoamisesta maamme tiestöltä

Väyläviraston sivujen mukaan uuden tieliikennelain myötä nykyiset keltaiset sulkuviivat,varoitusviivat ja sulkualueet ollaan muuttumassa valkoisiksi kolmen vuoden kuluessa uudentieliikennelain voimaantulosta. Suomi tulee siirtymään tämän myötä vastaavaan käytäntöön kuin lähes kaikki muut Euroopan maat. Vaikka siirtymäaika ulottuu vuoden 2023 kesään asti, onmaanteiden tiemerkintäurakoissa tavoitteena muuttaa kaikki sulkuviivat ja -alueet pääosinvalkoisiksi viimeistään jo kesän 2022 aikana. Liikkuvan poliisin … Lue lisää Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys on huolissaan keltaisten sulkuviivojen katoamisesta maamme tiestöltä

Ylinopeus ja vähäinen vaara

08.12.2020 Kesäkuun 1 päivänä 2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain (TLL 2018) 165 §:n mukaan moottorikäyttöisellä ajoneuvolla tai raitiovaunulla tapahtuneesta enintään 20 km/h ylinopeudesta määrätään liikennevirhemaksu. Sitä suuremmat ylinopeusrikkomukset jäävät rangaistaviksi rikoslain 23 luvun 1 tai 2 §:n nojalla liikenneturvallisuuden vaarantamisrikoksena. Rikoslain 23 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei kuitenkaan rangaista silloin, jos … Lue lisää Ylinopeus ja vähäinen vaara

LPPY:n Standaari nro 16 Ouluun

Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen Standaari nro. 16 on luovutettu Oulun poliisilaitoksen liikennepoliisiyksikön raskaanliikenteen valvontaryhmän ylikonstaapeli Petri Okermanille kiitoksena koko liikennepoliiisiyksikön henkilökunnan hienosta panoksesta maamme liikenneturvallisuuden eteen tehdystä työstä. LPPY palkitsee jatkossakin vuosittain yhden maamme poliisilaitoksen liikenneyksikön heidän jatkaessaan LP:n perinteen ja ammattitaidon viemistä poliisin työhön ja tienkäyttäjien turvallisuuden parantamiseen maamme liikenteessä.

LPPY:n kirje pääministerille koskien Vihreiden kannabiskannanottoa

Pääministeri Sanna Marin Eduskunta Arvoisa vastaanottaja. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys haluaa osoittaa erittäin vakavan huolensa maamme hallituksen sisäministerin Maria Ohisalon sisäministerille sopimattomasta esiintymisestä keskustelussa kannabiksen käytön vapauttamisesta ja kannabiksen omaan käyttöön kasvattamisen sallimisesta. Iltalehti uutinen/politiikka 19.9.2020: ”Vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo on ollut mukana tekemässä vihreiden puoluehallituksen linjausta kannabiksen kieltolain purkamisaloitteeseen. Puoluehallituksen lausunnossa todetaan, että tutkimustiedon … Lue lisää LPPY:n kirje pääministerille koskien Vihreiden kannabiskannanottoa

Jäsenkirje 2020

Arvoisa LPPY:n jäsenistö! Yhdistyksen kevät ja kesä Koronan kurituksessa Vuoden 2020 toimintaa on varjostanut vahvasti Korona epidemia, jonka seurauksena siirsimme yhdistyksen vuosikokouksen keväältä 2020 syksyyn 2020. Vuosikokous pidettiin lopulta 4.8.2020 SKAL:n tiloissa. Korona on tietenkin vaikuttanut jonkin verran myös hallituksen kokouksiin, mutta kaikesta huolimatta hallitus on pystynyt kokoontumaan aikataululla, mikä on varmistanut yhdistyksen asioiden asianmukaisen … Lue lisää Jäsenkirje 2020

Halpaa vai hyvää ajo-opetusta?

1.7.2018 voimaan tullutajokorttiuudistus johti pakollisten ajo-opetuskertojen määrän merkittävään vähenemiseen ja simulaattoriopetuksen merkittävään lisääntymiseen. Uudistuksen seurauksena erityisesti henkilöauton ajokokeeseen saapuu päivittäin merkittävä määrä kuljettajia, joiden ainoana tavoitteena on läpäistä ajokoe mahdollisimman vähillä ajokerroilla ja vähillä kustannuksilla. Kuljettajan kyky ja taito ajaa autoa liikenteessä turvallisesti on usein niin heikko, että kuljettajan ajaminen liikenteessä vaarantaa jopa tutkinnon vastaanottajan … Lue lisää Halpaa vai hyvää ajo-opetusta?

Puheenjohtajan kannanotto Yläsatakunta -lehteen liikennevalvonnan tilasta maassamme

Nuorten vakavien liikenneonnettomuuksien taustalla on ammattitaitoisen liikennevalvonnan merkittävä vähentyminen erityisesti keskustaajamien ulkopuolelta ja ajokorttiuudistuksen täydellinen epäonnistuminen. Koko kesän ajan sanomalehtien palstoja ovat täyttäneet uutiset nuorten kuljettajien järjettömistä ylinopeuksista ja vakaviin loukkaantumisiin ja ihmishenkien menettämiseen johtaneista onnettomuuksista. Viimeinen vakava kolmen nuoren ihmisen hengen vienyt onnettomuus Nokialla pysäytti jälleen kerran koko yhteiskunnan pohtimaan sitä, mitä tapahtuu suomalaisessa … Lue lisää Puheenjohtajan kannanotto Yläsatakunta -lehteen liikennevalvonnan tilasta maassamme

Uudessa tieliikennelaissa oleva liikennevirhemaksu on esimerkki huonosta ja rikosoikeudellisten kriminalisointiperiaatteiden vastaisesta lainsäädännöstä.

Tiedotusvälineille Uusi Tieliikennelaki mahdollistaa sen, että osa yli 20 km/h ylinopeuksista jää kokonaan rankaisematta, koska uuden liikennevirhemaksun soveltamisala päättyy 20 km/h ylinopeuteen ja jo 21 km/h ylinopeudesta tulisi rangaistussäännöksenä käyttää RL 23 luvun 1 §:ään kirjattua liikenneturvallisuuden vaarantamista. Lain tulkinnan mukaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei voida kuitenkaan rangaista silloin, jos tienkäyttäjän menettely on ollut omiaan aiheuttamaan … Lue lisää Uudessa tieliikennelaissa oleva liikennevirhemaksu on esimerkki huonosta ja rikosoikeudellisten kriminalisointiperiaatteiden vastaisesta lainsäädännöstä.